KÁNONOK

Kánonok alatt én a factumoknak, a releváns tényeknek szigorúan meghatározott rend szerint való ábrázolását értem. Pl. ki látott – egyes dél-amerikai, fantáziadús neoprimitív irányzatok kivételével – “Szent Erzsébet a diszkóban” ábrázolást? Mert ugye, diszkóba menni nem factum, azaz nem számottevő, többlettartalommal bíró tény, s Szent Erzsébet mártírológájába sem illik. Ahogy a toposz definiált – jól van, no, ma archaikus nap lesz – gy obligátak a kellékek is. Erzsébetet, mármint a mienket, az Árpád-házit pl. ancilla reginae, szolgálók ruhájában, kötényben ábrázolják.

DSC07803

Így esik meg, hogy  kötényéből kikandikáó rózsaszálak többletjelentéssel bírnak: magát a megtestesült csodát jelentik. A többletjelentés aztán elfedi az eredeti tartalmat, így lehet, hogy európai észre sem veszi, hogy a madonna con bambini toposznál Filippo LIPPI álszent madonnájához képest Paolo VERONESÉ-nél épp szoptatáshoz készül, míg a Szent Kisded a nem kevésbé szent Fütyijét gyürmölészi éppeg.

E kánonoktól, keresztény szakrális ábrázolásoktól hemzseg a művészet egészen a absztrakt bűnbeesés (almaevés) idősb Lukas CRANACH képétől a profán Júdás csókjáig.

JudasCsok

Lássuk tehát LACIKA KÁNONJAIT sorjában, a Szent Családtól a Zsinagógában bemutatáson át a Kisded imádásáig, legtöbbjük Canon-nal készült… (ez itt a reklám helye)