Madonna della notte celeste

Helyesen: celeste e la madonna della notte (talán). Fragmentumokban ránk maradt kánon, töredékes emlékek az éjjel közepről. Ma éjjel a nehéztüzérség ébreszett. Lacika ugyanis olyan üvöltözést rendezett, amilyennek a ausztrál aboriginal törzsek rettentik el a gonosz szellemeket. ‘Tán egy kóborló dibuk szállta meg?’ – s felkeltem, hogy kideriítsem, mi is történt.

A kánon töredékes voltát egyérteműen a körülmények határozták meg: a pihenés minden remény nélküli drasztikus  kialvatlanság, drámai, mint utaltam rá: már-már szakrális hangzó effektek: mind-mind az ég a ház, valamit tenni  (azonali tűzoltás) parancs felé hajtottak.

E kánon tehát témájára nézve notturno, de semmiképpen sem divertimento, bár egyrészt a képi abrázolás mögül hiányzik a hangzó közeg, másrészt a töredékek NEM a pillanatot, árázolják. A pillanat, amelyben Lacika etetése megszakad, újabb adag tejjel kell Őt ellátni, annyira drámai, hogy képileg ábrázolhatatlan. Így lényegül át a dinamikus csatajelenet statikus csendéletté: tájkép csata után.

A fennmaradt ábrázolások, jeleztük, részben a körülmények miatt töredékesek, viszont a téma metamorfózisa jól nyomon követhető rajtuk keresztül.

Az elkövető a szemét becsulje, a fejét "nem is én voltam" anyja köpenyébe fúrjaAz elkövető a szemét becsukja, a fejét “nem is én voltam” anyja köpenyébe fúrja

Kezdjük in medias res, a tájkép csata után témakörben a galiba okozóját. VÁZLAT, előtanulmány. A felfordulás forrása eddigre elcsitult, az újabb adag tej megtette hatását. Két, egész testet megrázó böffentés, ami egy felnőtt férfinak 4 sör után is becsületére vált volna. Egy kis röfögés. Ez annyit tesz, hogy tkp. nem történt semmi (?), Könnyű belátni, hogy ez a vázlat rengeteget elárul az ábrázolt személyiségéből.

inne már látszik, mi történt

Innen már látszik, mi is történt

A kompozíció átlósan a kép bal alsó felét tölti ki. Ez a szokatlan beállítás nem mindennapi történésre utal: egy kishíján elkövetett anyagyilkosságra. Anyán ugyanis – joggal -nem látszik: él-e hal-e, s a kis vérszívó idegágyú igencsak dolgavégezetten pihen rajta. Látszik viszont Anyán, hogyha él, akkor most igencsak nehéz pillanatok után áll, és nagy feladatok elébe néz. Ez a tájkép csata után egy totálkép, nem igazán fókuszál semmire, történelmi tényt rögzít, s nem hordoz többlet tartalmat. Nincs se biblikus, sem profán message, hiányzik az il mesaggio – nem kánon. A kánon szempontjából ismét egy VÁZLAT. Impurum. A kánonok sorába, omne trinum perfectum, a harmadik kép emelkedik, amelyen a csata után, a lenyugodó  nap megnyugvó megbocsátásra, az anyai szeretet, a mindent megbocsátás képére ontja aranyos sugarait a pacifikált csatamezőn:

Jó éjszakát, kis terrorista...

Jó éjszakát, kis terrorista…